Af: Patrick Culmsee Bryhl
Når der skal laves besparelser i vores landkommuner, så er det altid den kollektive trafik, det går udover. Unge under 18 er afhængige af den kollektive trafik, når det kommer til at kunne komme rundt i deres hverdag. Unge, der er bor i vores landdistrikter, skal have et alternativ til den offentlige transport, når man vælger at nedlægge busruter. De bliver begrænset i valg af uddannelsessted, læreplads og hvor de ønsker at bo. Fordi når unge ikke kan komme rundt, så skal de have deres forældre til at køre dem. Det er ikke forældrene, der skal køre 16-17-årige til og fra skole eller til og fra deres læreplads. Det er fuldstændig meningsløst, når de selv kan gøre det!
Derfor mener jeg, at 16-årige skal kunne tage kørekort til bil.
Vi skal simpelthen give unge et alternativ til den kollektive trafik, når den af rent økonomiske årsager ikke giver mening. Når man ser, at kommunerne år efter år nedlægger busruter i landdistrikterne uden at give unge et alternativ, så opstår der en ulighed for unge bosiddende i vores landdistrikter i forhold til dem, som bor i storbyerne. For unge i landdistrikterne har ikke en metro som unge i København eller en letbane som Odense og Aarhus.
Jeg mener, at vi svigter de unge i vores landdistrikter, når vi nedlægger den kollektive trafik uden at give dem et alternativ.
Vi vil gerne have, at børnefamilier bosætter sig i vores landdistrikter, men ikke give dem friheden og den kernevelfærd, som hvis man bor i storbyerne.
Der er utrolig mange fordele ved at give unge retten til at føre bil tidligere, end vi gør i dag.
Det vil give dem større mobilitet og frihed i deres hverdag.
Det vil give familier større lyst til at bosætte sig i vores landdistrikter.
Det vil give unge mulighed for at komme til og fra deres uddannelsessted og læreplads.
Blot for at nævne nogle af de fordele, det vil give. De unge skal blandt andet kunne komme i skole, til og fra deres læreplads og rundt i deres hverdag. Når man gang på gang udsulter busruterne i vores landdistrikter, så er det vores små landsbyer og folk på landet, det går udover.
De unge skal vises en tillid til at bevise, at de er ansvarlige nok til at føre bil tidligere end i dag. Hvis man gerne vil have en balance mellem by og land, så bliver man simpelthen også nødt til at give dem lige muligheder og frihed.
Erhvervslivet vil også have stor gavn af, at unge har kørekort til bil. Det vil betyde, at unge på en erhvervsuddannelse, vil kunne hjælpe til på en helt ny måde på deres læreplads. Tømmerlærlingene vil f.eks. kunne hjælpe med at køre varebilen og kommer rundt uden at have sin mester med i bilen. Det vil kunne være et skridt på vejen til at få løst manglen på lærepladser og lærlinge, hvis de unge kan tage en læreplads længere væk hjemmefra.
Vi skal simpelthen stoppe med at udskamme privatbilismen, fordi for utrolig mange er det simpelthen det eneste transportmiddel, der er muligt i deres hverdag. Når man hører Venstrefløjen sige, at vi alle bare kan tage offentlig transport, så ved jeg, at jeg er kommet ind i et socialistisk Utopia, hvor alt bare er perfekt. For når man selv enten bor eller kommer fra landdistrikterne, så ved man at det er langt fra er sandheden.
Vi skal selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at forbedre den grønne omstilling. Men det gøres ikke ved at føre en socialistisk klimapolitik, hvor man udskammer virksomhederne og danskernes livsstil. Det gøres ved investeringer i grønne tiltag og ikke symbolske CO2-afgifter til at finansiere en stigende systemstat. Det vil ikke være økonomisk forsvarligt at have helt tomme busser kørende uafbrudt over hele Danmark. Danmark skal være et land, hvor der er plads til alle, uanset om de ønsker og bo i by eller på land.
Hvis man gerne vil de unge og erhvervslivet i hele Danmark, så skal de have frihed og mobilitet.